Patagonia

Patagonia logo png

Patagonia. De naam en het logo verklappen de achtergrond van het Amerikaanse kledingbedrijf eigenlijk al. Vernoemd naar de prachtige streek in Chili en Argentinië, opgedragen aan de geweldige bergketen daar.

Oprichter Yvon Chouinard is een bergbeklimmer en succesvol zakenman, maar bovenal milieuactivisit. Zijn zakelijke successen zijn dan ook deels te danken aan de hoge duurzaamheidseisen.

Een populair outdoormerk produceert namelijk al snel ontelbaar veel kleding in een een jaar tijd. Om ook in de toekomst van ‘buiten’ te kunnen blijven genieten, is het essentieel om duurzaam met de wereld om te gaan.

Mede daarom neemt Patagonia haar verantwoordelijkheid voor de volle 100%. Duurzaamheid zit in het DNA bij het merk. De outdoorkleding en travel gear wordt milieuvriendelijk geproduceerd. Zowel qua bewuste materiaal keuze, als ontwikkelingsproces. Een ander groot voordeel is dat de kleding jarenlang mee gaat.

Met Patagonia hoef je niet elke zomer een nieuwe korte broek te kopen of elke winter een nieuwe jas. Sterker nog: gaat iets toch kapot, heeft het bedrijf unieke reparatie-acties op Amerikaanse stranden.

Don’t buy this jacket

Patagonia werd zelfs eens wereldnieuws dankzij een Don’t buy this jacket-campagne. Hierin riep het merk op vooral géén nieuwe jas te kopen, met daarbij cijfers over de impact op het klimaat. Geweldige marketing of niet, het typeert Patagonia wel. 1% van de bedrijfsomzet wordt gedoneerd aan milieuorganisaties.

Begonnen met het verkopen van t-shirts, is Patagonia inmiddels veel meer dan dat. Het merk verkoopt alles: van geweldige winterjassen en truien tot broeken en shorts.

Lees onze laatste Patagonia-productreviews:

Patagonia

Credits afbeelding: Patagonia.com